Baitullah : Rindu yang tak pernah padam

Baitullah : Rindu yang tak pernah padam
Baitullah : Rindu yang tak akan padam hingga ke akhirku...

Friday, June 29, 2012

Ana Salute Khadam Ini. MasyaAllah...


Naglaa Ali Mahmoud attends a rally during a campaign rally for her husband, then presidential candidate Mohammed Morsi, in Cairo May 12. She is now Egypt’s first lady, though she prefers the term ‘first servant.’
Naglaa Ali Mahmoud

Wanita Pertama Mesir yang baharu Naglaa Ali Mahmoud dan bekas wanita pertama sebelum ini, Suzzane Mubarak mempunyai sekurang-kurangnya satu persamaan: Kedua-dua mereka menyaksikan suami dan anak lelaki mereka meringkuk dalam penjara.

Isteri President Hosni Mubarak yang disingkirkan  adalah seorang wanita yang bergaya, elegan, berkelulusan universiti dengan darah keturunan British di sebelah ibunya. Dia dikritik kerana bersikap elite, bongkak, menonjolkan diri, berlebih-lebihan dan tidak mencerminkan peribadi wanita kebiasaan Mesir.

Berbeza dengan isteri Presiden yang dipilih rakyat  Mohammed Morsi, beliau mempamirkan ciri-ciri wanita konservatif, berhijab, beragama dan tidak mempunyai pendidikan tinggi. Para pengkritik menyifatkan penampilan beliau sebagai usaha terancang untuk menjadikan Mesir negara Islam konservatif manakala para penyokong beliau melihatnya sebagai simbol maruah yang terkandung dalam semangat revolusi.


Naglaa Ali Mahmoud telah menyatakan bahawa dia tidak berhasrat untuk menetap di istana presiden dan juga menolak gelaran Wanita Pertama (Ditempat kita ada pulak org perasan dengan gelaran FLOM !!)
" Saya hanya mahu dikenali sebagai isteri presiden" katanya kepada wartawan Associated Press. " Siapakah yang menggelar isteri presiden itu sebagai Wanita Pertama ?" katanya yang menandakan rasa tidak setuju atas gelaran tersebut. Beliau lebih suka digelar Umm Ahmad yang bermaksud Ibu kepada Ahmad, anak lelaki sulung.

Beliau juga tidak menggunakan nama keluarga suaminya sebagai tanda merendah dirinya dan lagipula cara itu adalah mematuhi kehendak islam di Mesir. Sekiranya beliau perlu mempunyai gelaran, beliau lebih suka dengan gelaran " Khadam Pertama Mesir".

Perbezaan kedua-dua Isteri Presiden yang baharu dan yang lama telah menjadi satu simbolik kepada perubahan besar politik Mesir. Morsi merupakan Presiden pertama dalam sejarah Mesir yang dipilih secara bebas. 


Penampilannya:
 Berabaya hitam atau berjubah, tidak menggunakan alat solek selari dengan tuntutan agama. Bertudung labuh, tudung yang biasa dipakai oleh anggota muslimah Ikhwanul Muslimeen. Tidak seperti isteri-isteri masyarakat konservatif arab, Umm Ahmad tidak melarikan diri dari pemberita malah beliau memberi kerjasama ketika di interview pemberita-pemberita. Beliau juga sering turut serta dalam kempen-kempen suaminya.


2 comments:

Assalamualaikum pengunjung. Terima kasih atas semua komen-komen anda. Komenlah apa sahaja asalkan tidak tercatat dosa di dalam buku amalan anda(mencarut berdosa tau !).Terima kasih komen yg membina. Terima kasih juga komen yg menjatuhkan. Orang-orang hebat menjadi hebat setelah banyak kali bangun dari banyak kali kejatuhan. Akhirnya ia bangun dan tak jatuh-jatuh lagi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

terima kasih dariku...

Tajuk-tajuk saya

Menyentuh Hati-Peristiwa Almarhum Ustaz Fadhil Noor

Syuhada Chechen. Mereka telah memilih Syahid.