Baitullah : Rindu yang tak pernah padam

Baitullah : Rindu yang tak pernah padam
Baitullah : Rindu yang tak akan padam hingga ke akhirku...

Tuesday, September 21, 2010

Bakar Quran. Kita Tak Hairan



Assalamualaikum pengunjung budiman. Isu membakar naskah Al Quran mungkin dah sejuk sedikit ketika ini kerana 9/11 telahpun berlalu dan pastor Terry Jones nampaknya menunda hasratnya itu kerana sebab-sebab tertentu (Katanya perintah Tuhan ha ha ha). Mengimbas kembali , Jones berkata membakar al-Quran bertujuan memperingati mereka yang dibunuh dengan kejam pada 11 September dan untuk memberi amaran kepada kumpulan radikal Islam. Langkah berkenaan menyusul tercetusnya sentimen Islamofobia berikutan rancangan membina sebuah pusat kebudayaan Islam di New York yang berhampiran dengan Ground Zero, tapak di mana pernah menyaksikan berdirinya Pusat Dagangan Dunia sebelum ia musnah dalam serangan 2001 berkenaan.

Apalah yang nak dihairankan sangat dengan tindakan Jones tersebut. Kalau orang Islam yang membakarnya, dah tentu berita ini menghairankan lagi melopongkan mulut kita. Kita baru sahaja bertakbir membesarkan Allah di Idulfitri yang lepas. Tidakkah kita telah mengulang-ulangkan kalimat “Tiada tuhan melainkan Allah, kami tidak menyembah kecuali kepada-Nya, dengan ikhlas untuk agama (Islam), walaupun dibenci oleh golongan kafir.”. Umumnya orang kafir itu membenci orang-orang Islam dan segala kepercayaan Islam. Tak hairan kalau mereka ingin membakar Al Quran sedangkan selama ini jiwa-jiwa orang Islam sendiri dibunuh dan di halau dari tanahair mereka sendiri hanya semata-mata kerana mereka  adalah orang Islam.


Dalam Surah Al Hajj : 39-40 Allah telah menerangkan. 
"Diizinkan peperangan bagi orang-orang Islam yang diperangi oleh golongan penceroboh kerana sesungguhnya mereka telah dianiaya dan sesungguhnya Allah amat berkuasa untuk menolong mereka mencapai kemenangan, iaitu mereka yang diusir dari kampung halamannya dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar, mereka diusir semata-mata kerana mereka berkata Tuhan kami ialah Allah."

Tindakan membakar Al Quran adalah sekadar ulang tayang sejarah pencabulan umat Islam seawal abad 13 masihi yang berlaku di Bangdad pada tahun 1258 yang dilakukan oleh Hulagu Khan dari bangsa Tartar Mongolia. Rumah-rumah dan masjid-masjid dibakar (dah tentu termasuk naskah2 Al Quran), umat-umat Islam disembelih dan dibunuh kejam termasuk wanita, kanak-kanak dan orang-orang tua,dan hampir semua kitab-kitab ilmu yang dikumpulkan di Baitul Hikmah dicampak ke sungai Tigris dan dijadikan jambatan sehingga warna air sungai menjadi hitam kerana tinta dari kitab-kitab tersebut. Ulamak-ulamak dan cendekiawan Islam dibunuh di sungai Tigris  mengakibatkan warna merah darah bercampur dengan warna tinta. Sejarah telah merekodkan jiwa umat Islam yang terkorban pada penaklukan kota Baghdad tersebut diantara 200,000 hingga 1 juta orang menjadikan kota Bangdad yang terkenal dengan hikayat 1001 malam, padang jarak padang terkukur yang menamatkan era Kegemilangan Tamadun Islam (Islamic Golden Age).


 Pada sejarah moden hari ini telah mencatatkan pencabulan demi pencabulan telah berlaku terhadap umat Islam dimana beribu-ribu nyawa umat Islam terkorban dalam banyak siri penjajahan di negara-negara Islam dalam perang dunia ke dua. Pencerobohan Russia terhadap Afhanistan dan disambung pula dengan pencerobohan Amerika, pencerobohan Amerika terhadap Iraq, pembunuhan dan pengusiran umat Islam Rohigya, konflik selatan Thailand, di Palestine, Bosnia, Checnya hatta di penjara Abu Gharib dan Guatanamo, sering kita dengarkan naskah-naskah AlQuran turut dibakar, ada yang dikencing dan dijadikan tisu tandas!!


Sebagai umat yang berimankan Al Quran, memang kita rasa teramat marah dan hati bagai dicincang-cincang mendengarkan penghinaan yang begitu rupa terhadap Kalamullah. Tetapi harus juga kita ingat firman Allah swt;


" Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan al-Quran dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya. (al-Hijr: 9)

Tangan-tangan kita tak bisa menahan pembakaran Al Quran tersebut tetapi Allah swt tetap memelihara kitabNya melalui dada-dada para huffaz yang bertebaran di muka bumi. Sampai kiamat pun Al Quran tetap terpelihara dan percayalah cetakan Al Quran akan bertambah banyak walaupun selepas di bakar kafir laknat. Takbiiir!!


Terry Jones memang manusia pendek akal, tak cerdik wal bangang malah tidak siuman. Anaknya sendiri mengaku ketidak-siuman bapanya setelah disingkirkan dari gereja di Jerman kerana sikap iri hatinya yang keterlaluan. Kenapa perlu dia membazir wang membeli naskah2 Quran yang  banyak. Bukankah ini akan menambah ekonomi umat Islam juga. Al Quran kan tetap terus dicetak. Kesannya sama seperti 9/11, masyarakat Amerika mula mengenal dan belajar tentang Islam selepas tragedi tersebut, akibatnya ramai masyarakat Amerika yang memeluk Islam. Saya amat-amat bersetuju dengan hujah Muslim Amerika dalam video diatas.


Tindakan Jones bukanlah mewakili kesemua penganut kristian di Amerika atau dimana-mana sahaja kerana Presiden Obama sendiri, Senat2 Amerika dan ramai masyarakat kristian Amerika juga membantah tindakan bodoh Jones.
Tak perlu gusar dan bimbang, peliharalah Al Quran dengan menghafaznya, atau membacanya, memahaminya lebih-lebih lagi mengamalkannya. Bagi saya  adalah lebih menghairankan bila ada umat Islam membaca Al Quran tetapi tidak mengamalkannya dan lebih menghairankan bila ada umat Islam yang tak pernah langsung membaca Al Quran dan teramat menghairankan bila umat Islam sendiri tak kenal Al Quran. Kesemua ini lebih menghairankan dari mendengar orang  kafir membakar Al Quran !!







2 comments:

Assalamualaikum pengunjung. Terima kasih atas semua komen-komen anda. Komenlah apa sahaja asalkan tidak tercatat dosa di dalam buku amalan anda(mencarut berdosa tau !).Terima kasih komen yg membina. Terima kasih juga komen yg menjatuhkan. Orang-orang hebat menjadi hebat setelah banyak kali bangun dari banyak kali kejatuhan. Akhirnya ia bangun dan tak jatuh-jatuh lagi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

terima kasih dariku...

Tajuk-tajuk saya

Menyentuh Hati-Peristiwa Almarhum Ustaz Fadhil Noor

Syuhada Chechen. Mereka telah memilih Syahid.