Baitullah : Rindu yang tak pernah padam

Baitullah : Rindu yang tak pernah padam
Baitullah : Rindu yang tak akan padam hingga ke akhirku...

Thursday, December 29, 2011

Ikhwanul Muslimin Mesir Lindungi Gereja

Ikhwanul Muslimin Mesir telah berjanji untuk mencegah serangan dengan kekerasan terhadap komuniti Kristien di negara itu selama perayaan Krismas Koptik. Perayaan Krismas umat Kristien Koptik sendiri diraikankan pada tiap 7 Januari.


"Kami memutuskan untuk membentuk jawatankuasa Ikhwanul Muslimin untuk melindungi gereja-gereja sehingga tangan-tangan pelampau tidak merosakkan perayaan seperti yang sebelumnya pernah terjadi pada regim terdahulu," kata kelompok tersebut dalam sebuah kenyataan yang dikutip dari Al Arabiya.



Kelompok politik yang dibentuk oleh Hasan al Banna yang paling berpengaruh ini meminta kepada penguasa tentera untuk membantu mengamankan gereja-gereja.



"Kami meminta Dewan Tertinggi Angkatan Bersenjata dan polis untuk melindungi gereja-gereja dengan cara yang sama seperti ketika mereka melindungi TPS semasa pilihanraya umum," kenyataan lanjut dari Ikhwanul Muslimin.



Komuniti Kristien Koptik di Mesir berjumlah 10 peratus dari jumlah penduduk disana. [muslimdaily.net]

Tintamuallimah : Inilah dia contoh toleransi Islam.





No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum pengunjung. Terima kasih atas semua komen-komen anda. Komenlah apa sahaja asalkan tidak tercatat dosa di dalam buku amalan anda(mencarut berdosa tau !).Terima kasih komen yg membina. Terima kasih juga komen yg menjatuhkan. Orang-orang hebat menjadi hebat setelah banyak kali bangun dari banyak kali kejatuhan. Akhirnya ia bangun dan tak jatuh-jatuh lagi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

terima kasih dariku...

Tajuk-tajuk saya

Menyentuh Hati-Peristiwa Almarhum Ustaz Fadhil Noor

Syuhada Chechen. Mereka telah memilih Syahid.