Baitullah : Rindu yang tak pernah padam

Baitullah : Rindu yang tak pernah padam
Baitullah : Rindu yang tak akan padam hingga ke akhirku...

Wednesday, August 25, 2010

Tetamu-tetamuku Yang Memberi Makan

Assalamualaikum pengunjung budiman. Dua hari lalu, pada 13 Ramadhan, saya menerima panggilan dari seorang pelajar. " Assalamualaikum Puan. Mengganggu ke puan ? Sihat dah ?". " Alhamdulillah, semakin pulih. Tak pe tak ganggu " balas saya. Rupa-rupanya panggilan itu adalah untuk memohon keizinan bertandang ke rumah  dan menziarahi saya yang sedang bercuti sakit yang agak panjang dan seterusnya bersama-sama berbuka puasa di rumah saya. " Alamak ...! masih tak sihat ni...macamana nak masak untuk 14 orang ?"  getus hati kecil saya . Dengan nada yang bersungguh-sungguh pelajar itu mohon benarkan dia bersama 13 lagi rakan sekelas datang bertandang pada petang itu juga. Nak kata tidak pun, saya rasa bersalah, nak kata ok, bimbang saya tak dapat menyediakan juadah iftar untuk tetamu dalam bilangan yang agak besar tanpa persiapan awal lebih2 lagi keadaan kesihatan yang belum pulih.
Tetamu-tetamu saya yang memasak, menyediakan hidangan iftar serta menaja semua perbelanjaan. Gotong-royong di dapur.

" Ok.OK datanglah. Tapi saya mohon maaf awal2 sekiranya saya tak mampu melayan kamu semua dengan baik dalam keadaan saya yang macam ni". Hati keibuan saya berat untuk mengatakan tidak. Pelajar2 saya, saya santuni seperti anak2 saya juga. Bab melayan budak2 ni memang saya suka. Mungkin sebab itulah mereka ingin menziarahi saya, 'ibu' mereka yang dah agak lama tak berinteraksi bersama. 

Pada mulanya suami pun rasa  berat menerima tetamu-tetamu saya memandangkan saya masih tidak sihat dan mencadangkan agar mereka menziarahi di lain masa apabila saya dah mula sihat sedikit. Tetapi saya tetap beri jaminan kepada suami bahawa menerima tetamu2 tersebut akan memberikan pahala yang banyak lebih2 lagi di bulan Ramadhan. Memberi layanan yang baik kepada tetamu adalah sebahagian dari tuntutan iman . Lagipun kunjungan mereka ialah untuk menziarahi saya yang sedang sakit. 

Hidangan iftar yang sangat istimewa..
Rezeki yang tak disangka-sangka.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda tentang bertamu ni: “Barang siapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, hendaklah dia menghormati tetamunya. Barang siapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah ia menyambung silaturahim.” (Hadis riwayat Bukhari).

Akhirnya, pada petang itu, tetamu2 saya, juga mentee-mentee saya seramai 14 orang datang menyerbu. Ada yang berkereta, ada yang berkomuter dan ada yang bermotosikal (  2 orang pelajar lelaki). Rupa-rupanya mereka datang bukan dengan tangan kosong. Bawa 3 ekor ayam segar, barang2 dapur, sayur2, buahan2, dan pelbagai bahan-bahan mentah untuk dimasak. " Puan rehat ajelah...kami masak semua. Kami faham keadaan puan, kami datang sebenarnya nak membantu" kata Monitor kelas.

Gotong royong pun bermula pukul 4.00petang  lagi dan saya serta anak dan suami goyang kaki pada hari itu. Dan sempat pulak saya melayari internet ! he he he. Perbelanjaan semua ditanggung oleh pelajar-pelajar saya menggunakan tabung kelas. MasyaAllah, subhanAllah..sepatutnya sayalah yang memberi makan kepada tetamu-tetamu tetapi terbalik pulak, tetamu-tetamu saya yang memberi makan kepada saya. Rumah saya seolah-olah berkenduri  pada  hari itu. Dengan kuasa Allah saya rasa jadi  lebih sehat dan begitu ceria dengan kehadiran semua mentee-mentee saya. Saya benar-benar terharu dengan layanan istimewa yang saya terima dari pelajar2 saya. Ke semua pelajar-pelajar saya ialah bakal guru pra-sekolah, jadi teringatkan satu ungkapan indah yang tertampal di sebuah kelas yang saya ajar; " Apa itu guru ? Guru itu halus budinya". Didoakan semoga budi baik pelajar2 saya mendapat ganjaran pahala yang melimpah ruah lebih2 lagi di bulan yang penuh barakah ini. Syukur nikmat Allah yang tak disangka-sangka ini. Memuliakan dan menerima tetamu, tidak ada ruginya...!

Hari itu, saya hanya goyang kaki...bertambah sihat jadinya.

Allah s.w.t merakamkan perihal Nabi Ibrahim a.s yang menerima tetamu walhal baginda tidak mengenali tetamu-tetamunya itu menerusi firman-Nya bermaksud: “Sudahkah sampai kepadamu (wahai Muhammad) perihal tetamu Ibrahim yang dimuliakan? Tatkala mereka masuk mendapatkannya lalu memberi salam dengan berkata: “Salam sejahtera kepadamu!”, Ibrahim menjawab: “Salam sejahtera kepada kamu!” (sambil berkata dalam hati): Mereka ini orang yang tidak dikenali. Kemudian ia masuk mendapatkan ahli rumahnya dan dibawanya keluar seekor anak lembu gemuk (yang dipanggang). Lalu dihidangkan kepada mereka sambil berkata: “Silakanlah makan.” (Surah adz-Dzaariyaat, ayat 24-27).
Hakikatnya, amalan menghormati tetamu bukan saja menunjukkan ciri-ciri perilaku terpuji, malah berkait rapat dengan tahap keimanan seseorang Muslim.

'Short-notice' guests...bagaikan kenduri.

Saya juga percaya pada ungkapan ini. WHAT YOU GIVE, YOU WILL GET BACK  . Layanan2 baik saya kepada pelajar2 saya  telahpun saya terima semula pada 13 Ramadhan tersebut. Jazakumullah khairan kathiro 'anak-anakku'. Berkunjung lagi di hari raya..

2 comments:

  1. rindu momen ini puan ! skrg kami semua tgh sibuk praktikum, semoga puan sihat2 di ib ~

    ReplyDelete
  2. sunyi pulak u all x der kat ib. Semoga semuanya akan bawa kenangan manis.

    ReplyDelete

Assalamualaikum pengunjung. Terima kasih atas semua komen-komen anda. Komenlah apa sahaja asalkan tidak tercatat dosa di dalam buku amalan anda(mencarut berdosa tau !).Terima kasih komen yg membina. Terima kasih juga komen yg menjatuhkan. Orang-orang hebat menjadi hebat setelah banyak kali bangun dari banyak kali kejatuhan. Akhirnya ia bangun dan tak jatuh-jatuh lagi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

terima kasih dariku...

Tajuk-tajuk saya

Menyentuh Hati-Peristiwa Almarhum Ustaz Fadhil Noor

Syuhada Chechen. Mereka telah memilih Syahid.