Baitullah : Rindu yang tak pernah padam

Baitullah : Rindu yang tak pernah padam
Baitullah : Rindu yang tak akan padam hingga ke akhirku...

Sunday, August 22, 2010

Pelajar Madrasah Singapura Bertaraf Dunia



Assalamualaikum pegunjung budiman. Kaget dan terpesona apabila saya menonton video klip "Madrasah Vs American School" yang dipostkan sahabat di laman facebook . Sememangnya saya tidak berminat dengan facebook lagi kerana beralih kepada millaifacebook, tetapi akaun fb itu tidak saya 'deactivate'kan. Jadi once in every blue moon saya melayari fb kot-kot ada sesiapa yang menghubungi. Ternyata saya mendapat sesuatu yang menarik untuk dikongsi bersama.

MASYAALAH sebuah must see video!!. Sebuah rancangan debat ala Parlimen di Singapura , "Arena" yang berlangsung pada tahun 2008. Saya kira pertandingan debat tersebut merupakan program berprestij yang boleh saya kelaskan setaraf dengan  Pertandingan Pidato/Debat ala Parlimen Piala Perdana Menteri peringkat kebangsaan antara sekolah2 berasrama penuh (SBP) yang biasa diadakan setiap tahun di tanahair kita. Cumanya dari pengamatan saya, program "Arena" tersebut  nampak lebih kelas dan bertaraf dunia. Maaflah. Saya memang dah terbiasa dengan pertandingan pidato/debat kerana 9 tahun bertugas di sebuah SBP di Perak. Jadi perbandingan tersebut saya kira reliable.

Betapa petah dan fasih seorang pelajar perempuan Madrasah Al-Maarif Al-Islamiah Singapura berhujah dan menjawab dan mematah soalan perbahasan pihak pembangkang tanpa teragak-agak  dalam Bahasa Inggeris. Gaya penampilan yang bersahaja dan berkeyakinan tinggi, beliau, Siti Nordiana bt Hardy telah berjaya mempengaruhi juri sehingga dinobatkan sebagai "Best Speaker of 2008". MasyaAllah inilah satu kelebihan serta nikmat yang Allah kurniakan kepada remaja perempuan tersebut yang mana tidak ramai kita memilikinya. Kendatipun tidak ada kaitan saya dengan pelajar tersebut, tapi dihati kecil saya tetap berbangga dengan kelebihan beliau kerana bahawasanya pelajar madrasah juga hebat dan bertaraf dunia ! Saya doakan satu hari nanti beliau terus berjaya dalam menegakkan syiar Islam bil lisan dan mengharumkan nama Madrasah dalam apa sahaja bidang yang beliau ceburi.

Sesungguhnya kefasihan dan kepetahan berhujah adalah aset yang amat penting dalam berdakwah. Rasulullah saw sendiri dibekalkan dengan sifat-sifat tabligh dan fatonah, dimana apabila beliau menyampaikan sesuatu beliau sampaikan dengan bahasa yang lancar dan mudah, penuh makna, tidak sia-sia dan dapat menusuk setiap lubuk hati yang keras seperti batu. Allah swt telah membekalkan kebolehan berhujah serta kefasihan kepada Baginda agar setiap syiar Allah dapat disampaikan dengan jelas dan tepat.

Ternyata kebolehan meyampaikan amanat Allah merupakan faktor utama yang wajib ada ke atas semua para nabi dan ia adalah termasuk dari salah satu dari empat sifat-sifat nabi iaitu siddiq, amanah, tabligh dan fatonah. Nabi Musa a.s sendiri banyak bersandarkan bantuan untuk berhujah daripada saudaranya Nabi Harun a.s kerana kekurangan kebolehan bertutur dengan lancar. Sehinggakan Nabi Musa a.s memanjatkan doa kehadrat Allah swt dalam surah Taha ayat 25-27;
      " Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku, dan mudahkanlah bagiku dari tugasku dan lancarkanlah lidahku supaya mereka faham akan perbicaraanku."

Sahabat-sahabat besar Rasulullah saw seperti Saidina Ali Abi Talib  dan Mus'ab b Umair pernah ditugaskan menjadi duta Rasulullah saw selepas perjanjian Aqabah pertama kerana kefasihan mereka berhujah dan berunding. Begitu juga dengan para tabi'in dan ulamak-ulamak terdahulu seperti ke empat-empat Imam mazhab fiqh yang masyur, Imam Al Ghazali dan ramai lagi , dimana lidah mereka lebih berbisa daripada mata pedang. Allah swt telah menganugerahkan mereka dengan ketajaman fikiran dan ketajaman lidah untuk mewarisi tugas-tugas nabi menyampaikan amanat Allah. 

Firman Allah SWT dalam surah An-Nahl (16); ayat 125 mendidik kita bagaimana cara untuk berhujah dalam ber berdakwah;
"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu (dengan hikmah dan nasihat pelajaran) yang baik dan bantahlah (hujah) mereka dengan cara yang lebih baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk."

Ayat ini dengan jelas menetapkan prinsip asas yang perlu dipatuhi dalam urusan dakwah. Prinsip yang pertama ialah dakwah bil hikmah, untuk menyampaikan seruan dakwah dengan cara yang penuh dengan hikmah (bijaksana). Untuk berhikmah sudah pasti memerlukan kefasihan dan penggunaan bahasa yang baik.

Kalau dulu jihad dengan pedang, hari ini realiti perjuangan dakwah sudah berbeza. Kini jihad lebih kepada kepetahan dan kefasihan dalam pemikiran, berhujah dan mengetahui pentas pertahanan Islam.Berbalik kepada pelajar madrasah tadi, ciri-ciri kepetahan dan berhujah yang ada pada beliau sangat saya kagumi. Itulah kelebihan yang sepatutnya ada pada semua daie dan seharusnya semua pelajar madrasah tak kira dimana sahaja madrasah tersebut,bertaraf dunia seperti itu.Allahu'aklam.





1 comment:

Assalamualaikum pengunjung. Terima kasih atas semua komen-komen anda. Komenlah apa sahaja asalkan tidak tercatat dosa di dalam buku amalan anda(mencarut berdosa tau !).Terima kasih komen yg membina. Terima kasih juga komen yg menjatuhkan. Orang-orang hebat menjadi hebat setelah banyak kali bangun dari banyak kali kejatuhan. Akhirnya ia bangun dan tak jatuh-jatuh lagi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

terima kasih dariku...

Tajuk-tajuk saya

Menyentuh Hati-Peristiwa Almarhum Ustaz Fadhil Noor

Syuhada Chechen. Mereka telah memilih Syahid.