Baitullah : Rindu yang tak pernah padam

Baitullah : Rindu yang tak pernah padam
Baitullah : Rindu yang tak akan padam hingga ke akhirku...

Thursday, December 16, 2010

Apa Ke Mendenya 'Kangaroo Court' Tuhh ?


Assalamualaikum pengunjung budiman. Bagi mereka yang prihatin dengan perkembangan politik tanah air , mungkin istilah 'kangaroo court' atau 'mahkamah kangaroo' tengah panas diperkatakan oleh mereka yang meluat dengan sistem keadilan di tanah air kita. Saya tak lah nak menyebutnya sangat tapi istilah itu asyek diulang-ulangkan masuk ke corong telinga saya ni. Tapi apa ke mendenya menatang 'kangaroo court' tu ? Kangaroo semua orang faham jenis menatang apa....cuma bila dah campur dengan terma "court" mesti ada konotasi yang berbeza. Rasa-rasa macam tahu, namun yang pastinya memang saya ngak tahu. Jom sama-sama kita belajar bahasa....

Dipercayai frasa ini bukan berasal dari Australia tetapi dari Amerika yang dipopularkan semasa California Gold Rush pada tahun 1849.

Makna 1 :n.
  1. A mock court set up in violation of established legal procedure.
  2. A court characterized by dishonesty or incompetence. (west's Encyclopedia of American Law)                
     Maksudnya :1.  Mahkamah palsu atas pelanggaran prosedur yang sah. 2. Mahkamah yang bercirikan ketidakadilan dan ketidakcekapan.

Makna 2 : slang for a court of law in which the violations of procedure, precedents, and due process are so gross that fundamental justice is denied. It usually means that the judge is incompetent or obviously biased.(The Free Dictionary)
     Maksudnya : Bahasa pasar untuk mahkamah yang melanggar prosedur, peraturan2 dan proses2 wajib yang mana mahkamah ini menolak asas2 penghakiman yang adil. Hakim berat sebelah.

Makna 3kangaroo court or kangaroo trial is a colloquial term for a sham legal proceeding or court. The outcome of a trial by kangaroo court is essentially determined in advance, usually for the purpose of ensuring conviction, either by going through the motions of manipulated procedure or by allowing no defense at all.(Wikipedia)
     Maksudnya : Istilah dalam bahasa percakapan yang membawa maksud penghakiman dimanipulasikan atau penghakiman yang palsu. Keputusan dibuat sebelum perbicaraan. Keputusan bersalah kepada tertuduh biasanya tidak ada pembelaan diri.

Makna 4 : Ada 'Conflict of interests' atau kerja bangang dalam menjatuhkan hukuman kepada kumpulan yang tidak ada kepentingan bagi speaker dewan tanpa ada pembelaan diri sewajarnya seperti menggantung ahli dewan sewenang-wenangnya untuk membolehkan kumpulan yang ada kepentingan dengan speaker untuk menguasai 2/3 dewan . (Parlimen Mesia)

OOOOOO....baru le saya faham maksud 'kangaroo court' tuh !!

1 comment:

  1. yup prosedur kehakiman sandiwara walhal keputusan sudah ada sekadar menyedapkan hati orang ramai

    MBMMBI BAKAL JADI PPSMI

    ReplyDelete

Assalamualaikum pengunjung. Terima kasih atas semua komen-komen anda. Komenlah apa sahaja asalkan tidak tercatat dosa di dalam buku amalan anda(mencarut berdosa tau !).Terima kasih komen yg membina. Terima kasih juga komen yg menjatuhkan. Orang-orang hebat menjadi hebat setelah banyak kali bangun dari banyak kali kejatuhan. Akhirnya ia bangun dan tak jatuh-jatuh lagi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

terima kasih dariku...

Tajuk-tajuk saya

Menyentuh Hati-Peristiwa Almarhum Ustaz Fadhil Noor

Syuhada Chechen. Mereka telah memilih Syahid.