Baitullah : Rindu yang tak pernah padam

Baitullah : Rindu yang tak pernah padam
Baitullah : Rindu yang tak akan padam hingga ke akhirku...

Wednesday, October 27, 2010

Nasihat Iman Buat Bloggers Lelaki : Bila Aurat Wanita Jadi Pelaris Blog

Kan sejuk mata memandang... Tidak ada pendedahan aurat...hijau pulak tu...

Assalamualaikum pengunjung budiman. Sekadar nak melepas perasaan yang terbuku dan berbulu dihati. Niat di hati membuat pelayaran kembara ilmu , info-info, isu yang panas-panas dan masih panas di blog sahabat-sahabat blogger, kadang-kadang lain yang dihajat, lain pula yang dapat. Adakalanya dosa dan noda yang dibawa pulang oleh sepasang mata anugerah Allah ini. Apa ke tidaknya...acapkali mata ini menjamu gambar-gambar pendedahan aurat wanita yang begitu menjolok mata dan menggoncang iman kaum Adam, secara tidak sengaja, terutamanya dari blog-blog yang bertuankan encik-encik, abang-abang, pakcik-pakcik, yeop-yeop teman dan saudara-saudara yang bergelar lelaki. Penyiaran gambar2 aurat wanita nampaknya tidak terkawal di blog-blog peribadi melainkan dikawal oleh iman mutiara di dalam hati si lelaki. Dalam tinjaun secara rawak saya...blog kaum hawa.. nampaknya tidak gemar mempamerkan pendedahan aurat terlampau kaum sendiri. Telahan saya,  mungkin ada..cuma tidak ramai yang berbuat demikian.

Maaf bang....saya bukan chauvinist. Sekadar memberi nasihat iman. Adalah malang sekali apabila ada blogger yang ingin menulis atas nama Allah/pejuang Islam/pejuang keadilan sanggup memaparkan gambar-gambar tak senonoh aurat wanita. Buat  malu kompeni jer. Dah lah iklan-iklan virtual banyak yang berimej fasiq dan fasad tak boleh ditepis, ditapis dan ditangkis. Abang pulak menambahkannya lagi dalam post-post bang. Ingatlah bang....dalam Al Quran, Allah berfirman;

   “Barang siapa mengerjakan kebaikan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasannya). Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasannya).” (Surah al-Zalzalah, ayat 7-8) .

Setiap aksara yang kita taip, setiap dot pixel (dalam satu imej/gambar ada beribu-ribu titik pixel dalam gambar digital) yang terpapar, pasti tercatat dalam kitab amalan kita dan akan disoal dan dihisab kelak di hadapan Allah swt kerana satu dot pixel adalah lebih besar dari satu zarah. Allah swt pun menyoal bang nanti ...." Ya fulan ibnu fulan. Kenapakah gambar tak senonoh itu kamu siarkan ? ". So bang nak jawab apa ? Maka jawablah jari-jemari yang sengaja postkan gambar-gambar tersebut. " Ya Tuhan ku....gambar itu saja suka-suka kerana :

1. untuk melariskan blog..
2. untuk dapat ramai follower terutamanya follower yang gatai-gatai
3. untuk menimbulkan rasa syahwat dan syok sendiri.....
4. kalau tak post, mesej tak sampai.....
5. untuk.....(fikir sendiri satu jawapan yang ikhlas )".

Agak-agaknya, itu kah jawapan bang nanti ? Allahu'aklam.

Jagalah pandangan mata. Tundukkanlah ia kerana Allah swt telahpun berfirman;

"Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman, “Hendaklah mereka menundukkan pandangannya dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang mereka perbuat.” Katakanlah kepada wanita yang beriman, “Hendaklah mereka menundukkan pandangannya, dan memelihara kemaluannya.” An-Nur : 30-31.

Menundukkan pandangan bermaksud mencegah mata dari melihat perkara-perkara terlarang yang boleh mengundang syahwat lebih-lebih lagi aurat wanita. Memang salah wanita itu kerana mengheret  mata lelaki memandang aurat yang terbuka..tetapi salah juga tuan kepada mata yang berupaya mengubah arah pandangannya! Jadi...di alam maya ini, tuntutan menundukkan pandangan tidaklah dikecualikan kerana hukum dan perintah  Allah yang jelas terpakai dimana-mana sahaja, bila-bila masa hinggalah yaumul Qiyamah.

Jangan bekalkan dosa-dosa zina mata (lahadhat) kepada followers anda yang beratus-ratus itu, malah ada yang beribu-ribu dengan paparan aurat wanita yang terlampau. Tuan juga mendapat saham dari dosa-dosa zina mata pengunjung blog tuan. Sanggup tuan pikul dosa mata beribu-ribu followers tuan ? Kalau sanggup..tafaddhal ! Teruskan.


Gambar seperti ini mungkin membuatkan blog abang tak laku...

Terrrrrpandang sekali, tak pe bang....
Rasulullah Shallahu Alaihi Wa Sallam, pernah menasihati Ali :
Jangan kamu ikuti pandangan pertamamu dengan pandangan kedua dan selanjutnya. Milik kamu adalah pandangan yang pertama, tapi yang kedua bukan”.
Dalam musnad Ahmad, disebutkan, Rasulullah Shallahu Alaihi Wa Sallam, bersabda :
Pandangan adalah panah beracun dari panah-pandah Iblis. Barangsiapa yang menundukkan pandangannya dari keelokkan wanita yang cantik karena Allah, maka Allah akan mewariskan dalam hatinya manisnya iman sampai hari kiamat”.
Masalahnya..bang sengaja pulak letak gambar perempuan yang menyembulkan bijik mata orang lelaki. Mana mungkin terpandang sekali..mesti berkali-kali !! Ye tak.
Pengunjung yang dikasihi. Tidakkah kita menulis ini untuk mendapat faedah atau suatu kebaikan seperti kepuasan diri dan pahala (dan pelbagai lagi niat-niat yang tulus )? Jadi elakkanlah menyiarkan gambar-gambar dosa dan fasiq !!! Sebagai muslimah, persoalan aurat adalah sangat-sangat-sangat penting bagi saya. Bukan saya seorang yang perlu menutup aurat, gambar-gambar yang dipostkan juga perlu ditutup aurat nya. 
Jaga mata..jaga mata..jaga mata kerana mata yang terpelihara akan melorongkan kita kepada manisnya beribadah serta kusyuknya sembahyang. Saya yakin bang tak akan boleh kusyuk sembahyang apabila terpandang seorang wanita seksi. Betul tak ? Kerana apa ? Kerana rosak mata, rosaklah iman !!
Akhir kalam, ini adalah nasihat iman dari blogger kepada blogger yang berkaitan sahaja (ramai juga sahabat blogger yang soleh-soleh. Alhamdulillah) terutamanya nasihat iman kepada blogger yang bernama TINTAMUALLIMAH. Allahu'aklam.


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

terima kasih dariku...

Tajuk-tajuk saya

Menyentuh Hati-Peristiwa Almarhum Ustaz Fadhil Noor

Syuhada Chechen. Mereka telah memilih Syahid.